7 факта за холестерола

7 факта за холестерола
7 факта за холестерола

В общата култура „холестерол“ звучи доста стряскащо. Срещате го в случайни статии, в предупрежденията на диетолозите, в разговорите между колеги. Но какво в действителност знаете за холестерола и наистина ли е толкова вреден, колкото се твърди?

 

  1. Жълтеникавите подкожни натрупвания около очите и ръцете са признак за високи нива на холестерола. Най-известната личност с такива проблеми е музата на Леонардо да Винчи в една от най-известните му творби – Мона Лиза. Холестеролът е восъчна субстанция във Вашето тяло, която е отговорна за правилното функциониране на хормоните и здравината на клетъчните стени. Ако обаче количеството му бъде завишено, холестеролът може да Ви навреди, като доведе до запушване на артериите и развитие на сърдечни заболявания. Преди да попадне в кръвта, индивидуалната химия на тялото покрива холестерола и мазнините с протеинова обвивка. По този начин те биват транспортирани по-лесно по кръвоносната система. Тази обвивка е разтворима във вода и се нарича липопротеин (LDL).

 

  1. Дори децата могат да имат висок холестерол. Обичайно, тестовете на деца трябва да започнат на 9-11 г., но ако в семейството Ви има болни от сърце, започнете да ги тествате още на 2-годишна възраст. Чрез кръвен тест, наречен липиден профил, можете да разберете какви са нивата на HDL и LDL, както и на триглицеридите, циркулиращи във Вас. Резултатите от теста не са диагноза. Взимат се предвид още пола, расата, възрастта, дали сте пушачи, дали имате здравословни проблеми, високо кръвно налягане или диабет. HDL и LDL могат да бъдат открити в кръвта, не в храната.

 

  1. Съществуват „добър“ и „лош“ холестерол. Липопротеините с ниска плътност извеждат холестерола на повърхността, където е мускулната тъкан. Затова и LDL се нарича „лош“ холестерол – високите му стойности са именно онези, които обичайно се свързват със сърдечни проблеми. Липопротеините с висока плътност (HDL) отвеждат излишния холестерол обратно в черния дроб, където бива преработен. HDL е наречен „добър“ холестерол. Колкото по-високо е количеството му, толкова по-малка опасност има за сърцето Ви.

 

  1. Един на всеки трима възрастни има високи нива на холестерол. Нивата на холестерола могат да бъдат силно повлияни от стреса и диетата. Можете да добиете най-ясна представа за състоянието си, ако направите два кръвни теста през две седмици. Човешкото тяло само произвежда холестерола в кръвта Ви, така че няма нужда да си го набавяте допълнително. Холестеролът, сам по себе си, е вид липид, също като мазнините, но за разлика от тях, той не се топи с физически упражнения и не може да бъде превърнат в енергия.

 

  1. Можете да живеете без холестерол. Той е градивен елемент за всички клетки и помага на черния дроб да произвежда киселини, които преработват мазнините, но не е необходимо да си го набавяте с месо, млечни продукти или яйца. Холестеролът е отговорен за здравината на клетъчните стени и производството на витамин D, както и на основни хормони – андроген и естроген.

 

  1. 75% от Вашия холестерол нараства по естествен път, т.е. той се произвежда от черния Ви дроб. Останалите 25% идват от животински продукти. По-малко от 10% от дневните Ви калории трябва да идват от наситени мазнини (вредни мазнини). По принцип, колкото по-твърда е на вид мазнината, толкова по-наситена е тя (телешко и млечни продукти). Олиото и другите течни мазнини обикновено са ненаситени. Трансмазнините са промишлено създадени и увеличават драстично холестерола в кръвта. Опитайте се да ги изключите напълно от менюто си.

 

  1. Нивата на холестерола могат да бъдат редуцирани, в известна степен, от диета с полиненаситени мазнини, хранителни добавки, подходящи храни (зехтин, сьомга, авокадо), тренировки и други, но това не винаги помага. Един на всеки 200 души има генетично предразположение към високи нива на холестерол, което означава, че постоянно трябва да сте на диета и, въпреки това, холестеролът Ви може да продължи да е висок или на границата.

Be the first to comment

Leave a Reply

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван


*